در آیین تقدیر بنیاد فردوسی از اصغر همت عنوان شد؛

همت: «استاد انتظامی، پدر معنوی هنر نمایشی من است»

به کوشش بنیاد فردوسی از یک عمر تلاش هنری اصغر همت، پیشکسوت بازیگری تاتر، تلویزیون و سینما و مدیرعامل خانه تاتر با حضور بزرگان هنر ایران در شامگاه ۱۳ مهرماه به میزبانی تماشاخانه سنگلج تقدیر شد.

این آیین تقدیر با پیشکش تندیس ویژه فردوسی و خوان سوم رستم ساخته گروه فرهنگی هنری یادمان از سوی یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی و شاهنامه نفیس از سوی محمدرضا ژیان، مدیر آکادمی تاتر ثمر و هدایایی از سوی هنرمندان نامدار تاتر و سینما برگزار شد.

در آغاز این آیین تقدیر اصغر همت با اشاره به این که وضعیت جسمی عزت الله انتظامی به گونه ای بوده که نتوانست امشب به دیدن نمایش بیاید، اضافه کرد: استاد عزت الله انتظامی، پدر معنوی هنر نمایشی من است و پس از سالیان پدر حقوقی و حقیقی ام نیز به دیدن نمایشی از من به تماشاخانه سنگلج آماده است، بسیار دوست داشتم که پدر معنوی و پدر حقیقی ام در کنار هم به تماشای این نمایش می نشستند و به همین خاطر خیلی شور و شعف داشتم.

مدیرعامل خانه تاتر ادامه داد: امیدوارم که استاد عزت الله انتظامی، مشکل جسمی شان جدی نباشد. من با مجید انتظامی، فرزند ایشان هماهنگ کرده بودم که به اتفاق استاد انتظامی به این آیین بیایند اما به یکباره خبر دادند که گویا باید برای مداوای ایشان به بیمارستان بروند. به همین خاطر برای تندرستی ایشان دعا می کنیم و امیدواریم زودتر بهبودی کامل شان را به دست بیاورند.

اصغر همت افزود: از بنیاد فردوسی و هنرمندان مطرح کشور سپاسگزارم که این مراسم دوستانه را برگزار کردند و حضور هنرمندان نامدار در کنار پدرم در این نمایش، برایم بسیار لذت‌بخش است.

در ادامه این آیین تقدیر، یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی) با تجلیل از مقام هنری اصغر همت گفت: همه ما خاطره های فراموش نشدنی از بازی های استاد اصغر همت داریم و خشنودیم تا به خاطر اجرای درخشان ایشان در نمایش «پرتره مرد ریخته» مکاشفه زندگی عبدالحسین نوشین، شاهنامه پژوه و بنیانگذار تاتر نوین ایران، توانستیم آیین تقدیر از یک عمر تلاش هنری اصغر همت را با حضور هنرمندان بنام کشور برگزار کنیم.

دبیرکل بنیاد فردوسی از غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان به عنوان نویسنده و کارگردان جوان نمایش «پرتره مرد ریخته» هم سپاسگزاری کرد و افزود: در هنر نمایشی مان، کمتر دیده شده تا از زندگی شاهنامه پژوهان، نمایشنامه ای اجرا شود و جای تقدیر دارد که با میزبانی کهن ترین تماشاخانه ایران، سنگلج و روایت هنرمندانه اصغر همت با اجرای ۱۰ شخصیت از پیشکسوت عرصه تاتر و شاهنامه پژوه مطرح، زنده یاد عبدالحسین نوشین در یک نمایش تاتر یادی شده است.

یاسر موحدفرد با اشاره به ثبت جهانی هنر نقالى در یونسکو با همکاری خانه تاتر، بنیاد فردوسی، مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی افزود: افتخار داریم که برای زنده نگاه داشتن هنر نقالی، نیای نمایش ایرانی از کمک های اعضای خانه تاتر از جمله ایرج راد و اصغر همت و دیگر مدیران هنرهای نمایشی در برنامه های گوناگون فرهنگی، هنری و آموزشی بهره مند شده ایم و امیدواریم این گونه برنامه ها که بدون بودجه رسمی در بیش از ۱۰ سال شکل گرفته با برنامه ریزی مشخص پایدار بماند.

شایان ذکر است از جمله هنرمندان نامدار هنر ایران که در آیین تقدیر استاد اصغر همت دعوت شدند تا در عکس یادگاری خاطره انگیزی در جایگاه حضور پیدا کنند، می‌توان به مدیران فرهنگی و اهالی هنر تاتر و سینما، صدیق تعریف (استاد آواز و موسیقی پژوه)، رویا نونهالی، بهزاد خداویسی و پانته آ مهدی نیا (بازیگر تاتر و سینما)، رضا صابری (نویسنده و کارگردان پیشکسوت تاتر)، محمدرضا عرب (کارگردان و تهیه کننده سینما)، هوشنگ گلمکانی (سردبیر ماهنامه فیلم و مدرس دانشگاه)، اصغر نجات (کارگردان تاتر و سینما)، علی عابدی (مدیر تماشاخانه سنگلج)، محمدرضا ژیان (مدیر آکادمی تاتر ثمر) و یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی) اشاره داشت.