محمدغلی عزیز:

ثمر واقعا فوق العاده است

جشنواره ثمر مانوری برای جشنواره های بزرگ تر است

محمدعلی عزیزی یکی از داوران چهارمین جشنواره داخلی و کارگاهی تئاتر ثمر است که  اولین کار حرفه ای خود در این عرصه، سال 1364 با بازیگری در 2 نمایش به نام های برآتش و آرمون در جشنواره تئاتر فجر آغاز نموده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی آکادمی ثمر، عزیزی با اساتیدی چون سپاسدار، مرحوم مجید افشاریان، عباس افشاریان، مهدی فقیه، رحیم هودی، محمود پاک نیت و دیگر هنرمندان تئاتر و بازیگری در شیراز همکاری داشته است.

به بهانه برگزاری چهارمین دوره از جشنواره تئاتر ثمر با وی به گفتگو نشسته ایم که گوشه هایی از صحبتهای شیوای ایشان را برایتان منتشر می نماییم.

محمدعلی عزیزی در این گفتگو اظهار داشت: من ابتدای کار هنرجوها را ندیدم ولی الان که می بینم به عنوان تازه کار می توانند پس از 2 ماه آموزش به خوبی اصول بازیگیری را رعایت می کنند، به طور مثال از یک تا ده رو به خوبی جلوی تماشاچی می شمارند خیلی قابل توجه و خوب است. ولی می توانم به جرات بگویم که روی صحنه راه رفتن و جلوی تماشاچی حرف زدن این خودش هنر است و در این باره  هنرجویان ثمر از این آزمون سربلند بیرون آمدند. چون روی اعتماد به نفسشان حوب کار شده بود تا اینکه در موقع رویارویی با تماشاچی خوب عمل کنند.

وی درادامه افزود: نگاه ویژه محمدرضا ژیان به مجموعه ثمر باعث پویایی آکادمی ثمر شده است. من ایشان را مانند یک کودک چست و چابک با روحیه ای بزرگ و انگیزه ای قوی با ایمان وباوری که به کار خود دارد می دانم. ایشان و خیلی به کاری که انجام می دهد ایمان دارد و به نظر من این می تواند مهمترین عنصر پویایی ثمر باشد.

عزیزی با اشاره به اینکه خروجی سیسستم آموزشی ثمر نشان دهنده آن است هنرجویان تازه کارثمر می توانند به زودی حرفی برای گفتن داشته باشند گفت: ثمر مثل یک حرکت جسورانه است. همینقدر که به خودش ایمان دارد و بدون هیچ چیزی شاید حتی منفیه هیچ می آید و یک حرکت نو و خلاقیت را ایجاد می کند، این یعنی حد ثمر که واقعا فوق العاده است و امیدوارم روزی را ببینم برای اینکه کارشون رو به داوری و جشن بگذارند از سراسر کشور می آیند و ثبت نام می کنند تا در این جشنواره ثمر شرکت کنند.

عزیزی توصیه ای هم به علاقمندان به هنر تئاتر داشته و خاطر نشان کرد: توصیه ام به آنهایی که می خواهند تازه وارد تئاتر شوند این است که تئاتر را به خاطر تئاتر بخواهئند نه اینکه آن را پله ای برای رسیدن به شهرت قرار دهند.. اما اگر فقط به خاطر خودش تئاتر رو بخواهند می بینند که این تئاتر هنری غیر قابل مقایسه و بی همتا با هنرهای دیگر است .

این هنرمند عرصه تئاتر خاطرنشان کرد: به نظر من این کاری که ثمر الان در حال انجام دادن آن است تجربه شش ساله یک مجموعه نیست بلکه این فرایند تجربه ای بیست ساله را می طلبد و در ذهن تداعی می کند. ثمر با این مدت کمتر از یک دهه به خوبی از انجام آن بر آمده است و امیدورام این نوع حرکتهای ثمر از سوی نهادهای بالادستی پشتیبانی و حمایت های مادی و معنوی شود .

عزیزی در پایان خاطر نشان کرد: جدای اینکه جشنواره ثمر باعث انتقال انرژی به کسانی است که می آیند  کار هنرجویان را می بینند، نمونه کوچک و جمع و جور تری از جشنواره های بزرگی است که در موقعیت های جغرافیایی و زمانی مختلف در حال برگزاری است. یعنی اصل  الگوی برگزاری جشنواره همین است که در این جشنواره اتفاق می افتد. در همه جشنواره ها همین است که هنرجویان در آن قرار گرفته اند یعنی همینطور که هنرجویان می آیند در معرض آزمایش قرار می گیرند و باید در کمترین زمان برای آماده کردن نمایش نهایی کوشا باشند، استرس و دلهره قبل از اجرا، آرامش و رهایی بعد از اجرا، همه آن نکته هایی است که در جشنواره های بزرگ هم وجود دارد و الان هم چقدر خوب هنرجویان آن را تجربه می کنند و در مانور شرکت می کنند ، آمادگی پیدا می کنند، و می توانند سالها بعد که در جشنواره های معتبر بین المللی شرکت کردند مدعی این شوند که  ما پیش از این اردوهای خوبی را سپری کرده ایم.